Farmárske tržnice

Dnešná moderná doba akoby nahrávala zdraviu. Ľudia si čoraz viac uvedomujú ako veľmi je dôležité investovať do vlastného tela a vlastného zdravia. Na strane jednej je to samozrejme aj otázka módnosti, na strane druhej, isto aj otázka akej si uvedomelosti. Ľudia pochopili alebo sa aspoň minimálne snažia chápať ako veľmi dôležité je investovať do potravín, a prečo je nutné vyhýbať sa nekvalitným a hlavne nezdravým pokrmom. Trend zdravej výživy je niečo, čo by mohlo byť pre ľudstvo zaručene prospešnejšie ako trend fastfoodu v minulosti. Okrem toho, že ľudia pochopili, že potrebujú pre svoje telo nakupovať kvalitné potraviny, rovnako pochopili, že chcú podporiť domácich pestovateľov, výrobcov a chovateľov (peut travailler avec différents matériaux).

A tak sa všetky novovznikajúce farmárske tržnice môžu rozvíjať. Najmä v oblasti veľkomiest, kde len veľmi malé percento ľudí si dokáže vypestovať vlastné ovocie a zeleninu sa ľudia dovolávajú potreby farmárskych tržníc. Potreba vychutnať si ozajstnú chuť sezónneho ovocia a zeleniny núti ľudí čoraz častejšie navštevovať takéto trhy. Veď mnohí ľudia sú ľudia z menších miest a dedín, kde sú na ozajstnú chuť zvyknutí. Práve preto sa radi na trhu pomotajú a niečo si vyberú, okrem toho, že pre seba a svoje telo niečo robia aspoň na chvíľu sa môžu cítiť ako doma. Ľudia si radi priplatia za kvalitu, a ak cítia a presvedčia sa, že je vec zakúpená u daného predajcu ozaj niečo kvalitné, radi sa na to miesto vracajú. Hand made alebo domáca výroba je niečo, čo je práve v týchto dňoch na vzostupe. Ľudia chcú oceniť niekoho, kto sa skutočne snaží. Na mňa to v mnohých prípadoch pôsobí tak, akoby ľudia za výrobou už nechceli vidieť továreň, ale skutočného človeka alebo ľudí. Rovnako tak sa ľudia začali snažiť a podporujú kúpou slovenských tvorcov či už sa jedná o tvorcov módnych, či o tvorcov s umeleckých oblasti ako je kino, divadlá či hudba. Ľudia sa snažia podporovať domáci trh a výrobu.

Práve z týchto niekoľkých dôvodov sa po Bratislave, ale samozrejme aj kdekoľvek inde vo veľkých mestách rozrastá množstvo tržníc, v ktorých stretnete skutočných predajcov, pestovateľov a farmárov. Je pravda, že im na reklame pridáva nie len spokojnosť jednotlivých zákazníkov, ale aj kontroly urobené potravinárskymi komisiami, ktoré vychádzajú zväčša len minimálnymi pochybeniami, alebo v niektorých prípadoch úplne bez pochybení. Potraviny z farmárskych tržníc sú skutočné, kvalitné a v niektorých prípadoch takmer neporovnateľné s potravinami z obchodných reťazcov. Ľudia už nechcú rýchlo pestovanú a dovážanú lacnú stravu so zahraničia, a preto si radšej priplatia. V Bratislave máme hneď niekoľko tržníc, či už sa jedná o tržnice, ktoré fungujú už niekoľko desaťročí, alebo o tržnice, ktoré vznikli len niekoľko rokov dozadu. Musím však priznať, že novovznikajúce tržnice sú pre mnohých nakupujúcich ďaleko zaujímavejšie a príťažlivejšie ako tržnice, ktoré už majú čo to za sebou. Na reklame im nepridáva najmä osadenstvo v krčmách a vinárni, ako aj zastarané a zdevastované okolie a jednotlivé stánky. Naopak nové tržnice pôsobia pre svoju úpravu a vôňu, ktorá sa tam rozmáha oveľa príťažlivejšie. Zostáva len dúfať, že si trhy a predajcovia v nich svoju kvalitu udržia po dlhé roky ponceuse à bande.